Polacy nie zauważyli spadku cen po obniżce podatku VAT. Tarcza antyinflacyjna nie zdała egzaminu

fot. Pixabay

Według sondażu przeprowadzonego przez UCE Research i SYNO Poland dla Grupy BLIX, 61,5 proc. Polaków nie zauważyło, że ceny w sklepach spożywczych spadły przez ustawową obniżkę VAT-u na żywność. Tylko 29 proc. ankietowanych dostrzegło zmiany.

REKLAMA

Od 1 lutego 2022 r. zgodnie z Tarczą Antyinflacyjną 2.0 obniżkami stawek VAT do 0 proc. objęte są produkty spożywcze opodatkowane wcześniej stawką 5 proc. Są to m.in. mięso i ryby, produkty mleczarskie, warzywa i owoce, przetwory ze zbóż i wyroby piekarnicze, niektóre napoje czy produkty do żywienia dzieci.

Grupa BLIX zleciła sondaż pracowniom UCE Research i SYNO Poland, aby sprawdzić, czy Polacy zauważyli spadki cen. Wyniki są miażdżące dla rządu. Aż 61,5 proc. nie dostrzegło żadnych obniżek cen produktów spożywczych. Przeciwnego zdania jest 29,6 proc. respondentów. Z kolei 7,9 proc. nie potrafi tego ocenić.

Z badania wynika też, że ankietowani, którzy zauważyli spadek cen, najczęściej wskazywali, że to jest „raczej symboliczna” zmiana (36 proc.). Dla blisko 24 proc. respondentów, ceny spadły w sposób dla nich niezadawalający, natomiast 12,7 proc. badanych jest zadowolona z obniżek. Takie wyniki wyraźnie wskazują, że rządowa tarcza nie przyniosła spodziewanego efektu, mimo szumnych zapowiedzi.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI przez UCE Research i SYNO Poland dla Grupy BLIX wśród 1040 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat. Próba była reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości, wykształcenia oraz regionu.

Źródło: WirtualneMedia.pl

REKLAMA