Media publiczne poświęciły wiele czasu na promocję kandydatki PiS. „To była jawna agitacja wyborcza”

Rzeszów, fot. Pixabay

Towarzystwo Dziennikarskie zaprezentowało raport z obecności w mediach publicznych wszystkich kandydatów na prezydenta Rzeszowa. Wybory z ogromną przewagą wygrał Konrad Fijołek, i to mimo masowego wsparcia mediów publicznych dla kandydatki PiS Ewy Leniart.

Towarzystwo Dziennikarskie przeprowadziło monitoring lokalnych mediów od 28 maja do 11 czerwca. Wzięto pod uwagę to, co się o kandydatach pisało i mówiło w „Aktualnościach” TVP Rzeszów, audycjach lokalnego oddziału Polskiego Radia oraz w – należącej do Polska Press Grupy – „Gazecie Codziennej Nowiny”.

Twórcy raportu podkreślają, że „publiczne media prowadziły agitację wyborczą na rzecz kandydata PiS, co jest sprzeczne z Kodeksem Wyborczym i podważa konstytucyjną zasadę równości wyborów„. Stowarzyszenie stronniczość zarzuca także „Nowinom”, które od niedawna są w rękach PKN Orlen. „Tak jawna promocja Leniart jest sprzeczna z art. 1 prawa prasowego (prasa urzeczywistnia prawo obywateli do ich rzetelnego informowania)” – napisali członkowie TD.

W raporcie znalazły się również konkretne liczby. Najczęstszą bohaterką „Aktualności” TVP była kandydująca z ramienia PiS wojewoda Ewa Leniart – poświęcono jej 29 materiałów. Aż 25 z nich były pozytywne, dwa krytyczne i dwa neutralne. Kandydat Solidarnej Polski Marcin Warchoł pojawił się 13 razy (11 z nich miało wydźwięk pozytywny). 12 materiałów poświęcono Konradowi Fijołkowi – osiem z nich było pozytywnych i po dwa negatywne i neutralne. Siedem razy poświęcono uwagę Grzegorzowi Braunowi (sześć z nich było pozytywnych).

Źródło: Onet.pl