UOKiK już sprawdza, które sklepy nie zastosowały się do dyrektywy Omnibus. 6 sieci handlowych na cenzurowanym

person giving fruit to another
Zdjęcie ilustracyjne, fot. Pexels

Od kilkunastu dni obowiązują nowe przepisy wynikające z dyrektywy Omnibus, które wzmacniają ochronę konsumentów przed fałszywymi promocjami. UOKiK prowadzi już pierwsze działania kontrolne. Obejmują one 6 sieci handlowych oraz 40 sprzedawców internetowych.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2023 r. każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, musi podać w dobrze widocznym miejscu przy towarze – oprócz aktualnej ceny – najniższą cenę z 30 dni poprzedzających obniżkę. Te informacje powinny być przedstawione w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Przepisy dotyczą sprzedaży stacjonarnej, internetowej i reklamy, także w telewizji czy radiu.

Już wkrótce inspektorzy Inspekcji Handlowej skontrolują 6 sieci handlowych: Biedronka, Dino, Kaufland, Lidl, Netto i Żabka. W kolejnych etapach planowane są kontrole także w innych sklepach. UOKiK sprawdził już ok. 40 stron internetowych przedsiębiorców działających w sektorze e-commerce w różnych branżach: odzież, kosmetyki, obuwie, sprzęt sportowy, sprzęt elektroniczny, platformy internetowe. Do wszystkich tych podmiotów zostały skierowane wystąpienia z prośbą o zajęcie stanowiska co do poprawności wdrożenia przepisów dotyczących najniższej ceny. 

W pismach prezes UOKiK Tomasz Chróstny wezwał przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień i zmiany wątpliwych praktyk. Jeśli się nie dostosują, możliwe są dalsze działania, w tym postawienie zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów. W przypadku stwierdzenia naruszenia, może zostać nałożona kara w wysokości do 10 proc. obrotu na przedsiębiorstwo i do 2 mln zł na osobę zarządzającą.

Źródło: inf. prasowa / UOKiK

REKLAMA